I de sidste 20 år har bilingeniører arbejdet hårdt for at producere rene dieselmotorer. Deres problem har været at opnå dette beundringsværdige mål, samtidig med at man stræber efter at overholde stadig skiftende emissionslovgivninger, der i stigende grad er svær at klare.
De kan deres kram, de ingeniører. Og selv om interne mekaniske effektiviteter udviklet til dieselmotorer vil klare sagen indtil videre, er det klart at der skal indføres særlige systemer for at kunne fortsætte med de stramme anti-smog-foranstaltninger.
Da lovgivere besluttede, at nitrogenoxid (NOx) emissioner skulle reduceres betydeligt med Euro 6-standarden, blev de hurtige bilproducenter overladt til at overkomme en anden hindring, som lovgiverne introducerede. Indførelsen af ”våde” dieselpartikelfiltre (DPF’er), der kræver AdBlue, var den relativt enkle og billige måde at trimme mængden af NOx på udstødningen.
Derfor er AdBlue brugt i et hurtigt voksende antal dieseldrevne køretøjer for at kunne passere Euro 6-regulativer.
Læs mere på Car Magazine.